رادیو دیروز - پربيننده ترين عناوين تابو :: نسخه کامل http://radiodirooz.com/show/taboo Tue, 20 Nov 2018 01:08:59 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط رادیو دیروز http://radiodirooz.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری الف آزاد است. Tue, 20 Nov 2018 01:08:59 GMT تابو 60 وقتی خضرحیدری اعتقاد مردم ایران را به چالش می‌کشد http://radiodirooz.com/fa/doc/news/28742/ برنامه تابو رادیو فردا که همواره ارزش های فرهنگی و دینی - اعتقادی مردم ایران را در برنامه هایش به چالش می کشد و با طرحی از قبل به تخریب آن می پردازد این بار سعی دارد تا بردگی را تجویز اسلام بداند و اسلام را دینی بداند که به این کار غیر بشری تشویق می کند که فهیمه خضر حیدری و دوکارشناس نمای این برنامه به بحث و گفتگو در این خصوص می پردازند. در کتاب تاریخ بردگی این گونه آمده است: اعراب که همواره مشغول جنگ و جدال و غارت و چپاول اموال یکدیگر بودند، زنان و مردان و کودکان قبیله مغلوب را اسیر و بنده کرده و آنها را در بازارهای متعدّد بنده فروشی که مهم ترین آن ها بازار عکاظ بود، به معرض خرید و فروش می گذاشتند. اسلام در راه مبارزه با برده داری ، فروش برده را یکی از منفورترین معاملات دانسته است در حدیثی از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) آمده است: (شرّ النّاس من باع النّاس) بدترین مردم کسی است که انسان ها را بفروشد اسلام برای اینکه برده داری را ریشه کن کند و از بین ببرد، نیاز به زمان داشت، چرا که اگر سنت غلطی در جامعه ای وارد شود، ریشه کن کردن آن احتیاج به زمان دارد و هر حرکت حساب نشده ، نتیجه ی معکوسی خواهد داشت. درست همانند انسانی که به یک بیماری خطرناک مبتلا شده و بیماریش کاملا پیشرفت نموده است و یا شخص معتادی که دهها سال به اعتیاد خود خو گرفته است، در اینگونه موارد، حتما باید از برنامه های زمان بندی شده استفاده کرد. اگر اسلام طبق یک فرمان عمومی دستور می داد تا همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند، چه بسا بیشتر آنها تلف می شدند زیرا آنها نه کسب و کار مستقلی داشتند و نه خانه و لانه و وسیله ای برای ادامه ی زندگی . اگر در یک روز و یک ساعت معیّن، همه آزاد می شدند، یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر می گشت که هم زندگی خودش با خطر مواجه می شد و هم  ممکن بود نظم جامعه را مختل کند و این احتمال وجود داشت که محرومیّت به او فشار آورد و به همه جا حمله ور شود و درگیری و خونریزی به راه افتد. از این روست که باید تدریجاً آزاد می شدند و جذب جامعه می گشتند، نه جان خودشان به خطر می افتاد و نه امنیت جامعه را به خطر می انداختند و اسلام به طور صحیحی این برنامه حساب شده را تعقیب کرد. اسلام برای آزاد سازی بردگان در مدّت زمان طولانی، سه برنامه را طرح ریزی کرد: بستن سرچشمه های بردگی    گشودن دریچه آزادی            احیای شخصیت بردگان برنامه ی اول: بستن سرچشمه ی بردگی بردگی در طول تاریخ سرچشمه های فراوانی داشته که ما به سه مورد مهمّ اشاره می کنیم: 1- اسیران جنگی 2-  بدهکارانی که قدرت پرداخت بدهی خود را نداشتند. 3- زور و غلبه ( کشورهای زورمند نفرات خود را با انواع سلاح ها به ممالک عقب افتاده می فرستادند، و گروه گروه از آن ها را به عنوان برده، اسیر می کردند مثل برده گرفتن آفریقایی ها و فروختن آنها در بازارهای آسیا و اروپا ) در صدر اسلام جلوی تمام این مسائل گرفته شد. تنها در یک مورد اجازه برده گیری داده شد و آن در مورد اسیران جنگی بود که آنهم به این خاطر بود که در آن زمان زندان هایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت و راهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها و نگهداری به صورت برده نبود. بعدها که اوضاع تغییر کرد، حکم بردگی درباره اسیران تغییر یافته و آنها از طرّق مختلف ( مانند مَن و فداء ) آزاد می شدند. البته، در دوران به ظاهر اسارت آنها، نیز مسلمانان برخورد کاملا مناسبی با آنها داشتند، همچنان که قرآن مجید از کسانی که ایثار کردند و غذای خود را به اسیر دادند، تجلیل و احترام به عمل می آورد و می گوید: (و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً)  یعنی ابرار و نیکان غذای خود را با آنکه به آن علاقه و نیاز دارند به فقیر و یتیم و اسیر می دهند. ]]> تابو Sun, 18 Nov 2018 21:42:32 GMT http://radiodirooz.com/fa/doc/news/28742/ تابو و موضوع بردگی در صدر اسلام http://radiodirooz.com/fa/doc/radio/28741/ برنامه تابو رادیو فردا که همواره ارزش های فرهنگی و دینی - اعتقادی مردم ایران را در برنامه هایش به چالش می کشد و با طرحی از قبل به تخریب آن می پردازد این بار سعی دارد تا بردگی را تجویز اسلام بداند و اسلام را دینی بداند که به این کار غیر بشری تشویق می کند که فهیمه خضر حیدری و دوکارشناس نمای این برنامه به بحث و گفتگو در این خصوص می پردازند. در کتاب تاریخ بردگی این گونه آمده است: اعراب که همواره مشغول جنگ و جدال و غارت و چپاول اموال یکدیگر بودند، زنان و مردان و کودکان قبیله مغلوب را اسیر و بنده کرده و آنها را در بازارهای متعدّد بنده فروشی که مهم ترین آن ها بازار عکاظ بود، به معرض خرید و فروش می گذاشتند. اسلام در راه مبارزه با برده داری ، فروش برده را یکی از منفورترین معاملات دانسته است در حدیثی از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) آمده است: (شرّ النّاس من باع النّاس) بدترین مردم کسی است که انسان ها را بفروشد اسلام برای اینکه برده داری را ریشه کن کند و از بین ببرد، نیاز به زمان داشت، چرا که اگر سنت غلطی در جامعه ای وارد شود، ریشه کن کردن آن احتیاج به زمان دارد و هر حرکت حساب نشده ، نتیجه ی معکوسی خواهد داشت. درست همانند انسانی که به یک بیماری خطرناک مبتلا شده و بیماریش کاملا پیشرفت نموده است و یا شخص معتادی که دهها سال به اعتیاد خود خو گرفته است، در اینگونه موارد، حتما باید از برنامه های زمان بندی شده استفاده کرد. اگر اسلام طبق یک فرمان عمومی دستور می داد تا همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند، چه بسا بیشتر آنها تلف می شدند زیرا آنها نه کسب و کار مستقلی داشتند و نه خانه و لانه و وسیله ای برای ادامه ی زندگی . اگر در یک روز و یک ساعت معیّن، همه آزاد می شدند، یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر می گشت که هم زندگی خودش با خطر مواجه می شد و هم  ممکن بود نظم جامعه را مختل کند و این احتمال وجود داشت که محرومیّت به او فشار آورد و به همه جا حمله ور شود و درگیری و خونریزی به راه افتد.    از این روست که باید تدریجاً آزاد می شدند و جذب جامعه می گشتند، نه جان خودشان به خطر می افتاد و نه امنیت جامعه را به خطر می انداختند و اسلام به طور صحیحی این برنامه حساب شده را تعقیب کرد. اسلام برای آزاد سازی بردگان در مدّت زمان طولانی، سه برنامه را طرح ریزی کرد: بستن سرچشمه های بردگی    گشودن دریچه آزادی            احیای شخصیت بردگان برنامه ی اول: بستن سرچشمه ی بردگی بردگی در طول تاریخ سرچشمه های فراوانی داشته که ما به سه مورد مهمّ اشاره می کنیم: 1- اسیران جنگی 2-  بدهکارانی که قدرت پرداخت بدهی خود را نداشتند. 3- زور و غلبه ( کشورهای زورمند نفرات خود را با انواع سلاح ها به ممالک عقب افتاده می فرستادند، و گروه گروه از آن ها را به عنوان برده، اسیر می کردند مثل برده گرفتن آفریقایی ها و فروختن آنها در بازارهای آسیا و اروپا ) در صدر اسلام جلوی تمام این مسائل گرفته شد. تنها در یک مورد اجازه برده گیری داده شد و آن در مورد اسیران جنگی بود که آنهم به این خاطر بود که در آن زمان زندان هایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت و راهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها و نگهداری به صورت برده نبود. بعدها که اوضاع تغییر کرد، حکم بردگی درباره اسیران تغییر یافته و آنها از طرّق مختلف ( مانند مَن و فداء ) آزاد می شدند. البته، در دوران به ظاهر اسارت آنها، نیز مسلمانان برخورد کاملا مناسبی با آنها داشتند، همچنان که قرآن مجید از کسانی که ایثار کردند و غذای خود را به اسیر دادند، تجلیل و احترام به عمل می آورد و می گوید: (و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً)  یعنی ابرار و نیکان غذای خود را با آنکه به آن علاقه و نیاز دارند به فقیر و یتیم و اسیر می دهند.   ]]> تابو Sun, 18 Nov 2018 21:40:50 GMT http://radiodirooz.com/fa/doc/radio/28741/